Maria Primdahl

Ritualer og moderskab

Vidste du, at vi i Danmark har haft et ritual, hvis formål var at markere, at en kvinde havde født et barn? Og at ritualet blev praktiseret helt op til starten af 1900 i kirken? 

En moders indføring eller kirkegangskone, sådan hed det, var et ritual hvor (gifte) kvinder blev ført ind i kirken sammen med præsten og et følge seks uger efter fødslen. Der kan siges meget om ritualet - også meget negativt i forhold til social kontrol og udstillelse. Det jeg synes er bemærkelsesværdigt ved det er, at man fra middelalderen og helt op til starten af 1900 tallet, har haft et ritual, der havde fokus på KVINDEN. Ikke på barnet ( som babyshower eller dåb) men på kvinden. Ritualet fandt sted uagtet om barnet levede eller døde under/efter fødslen.

Ritualer kan godt lyde lidt hokus pokus agtigt for mange i dag men det er ikke (så) længe siden at vi havde et alment udbredt ritual, for at markere at en kvinde havde født. Hvilke ritualer et samfund har og praktiserer, siger en hel masse om, hvad det samfund tillægger værdi. 

Se bare på En moders indføring-ritualet vs. babyshower-ritualet i dag. 

Ved En moders indføring ritualet er der fokus på kvinden og fødslen. Der er sket noget stort i hendes liv, derfor har hun været adskilt fra samfundet i seks uger, nu skal hun tilbage ind i samfundet og det skal markeres. Den almene forståelse er, at fødslen har gjort hende uren og derfor skal hun renses, inden hun kan genindtræde i samfundet. En anden tolkning er, at kvinden har været i kontakt med det hellige i forbindelse med fødslen, og derfor skal hun bringes tilbage til normaltilstanden, for at kunne være i samfundet igen. Om man tilslutter sig den ene eller den anden tolkning af ritualet, så viser selve ritualet i hvert fald, at fødslen er så stor en begivenhed at den skal markeres. Bemærk det er fødslen der skal markeres, handlingen/oplevelsen ikke resultatet (=barnet). Det der er i fokus er kvinden og det hun har været igennem. Ritualet indeholdt bl.a. en takkebøn, for at hun kom levende igennem fødslen. 


Ved et babyshower i dag er det babyen der er i fokus - det siger navnet jo endda. Den kommende mor modtager gaver - til babyen. Der er pynt - i de farver som passer til babyens køn. Der leges måske lege eller laves en quiz - om babyer. Selvfølgelig får moren også fokus - det er jo en “fest” arrangeret til hende men hele begivenheden centrerer om babyen, og gaver. Dette ses nok tydeligere i fremstillingen af babyshowers i medier end i virkeligheden - endnu i hvert fald. Babyshowers bliver mere og mere udbredt i Danmark, og der er gode ting at sige om det ritual. Jeg synes desværre at det viser en uheldig tendens hvor vi som samfund, har meget mere fokus på materialisme (gaver, babyudstyr, snak om “hvad man skal købe” osv.) og på babyerne end på moren. 

En moders indføring er blevet droppet som ritual og babyshowers bliver mere og mere udbredt, hvilket viser, med en ritualteoretisk tolkning, at vores samfund tillægger babyer og forbrug mere værdi end kvinden og fødslen. Som jeg ser det, så er det ærgerlige ved det fokus, at kvinden og fødslen bliver negligeret. Vi har glemt, at det at få et barn er kæmpestort - for moren, for faren og for hele familien. Det er en skelsættende oplevelse for dem det involvere lige meget hvordan udfaldet bliver - det vidste man i gamle dage men det har vi åbenbart glemt.