Maria Primdahl

Matrescence - at blive mor

“Mit sprogs grænser er min verdens grænser”  

Ludwig Wittenstein 


Matrescence er en betegnelse for den overgang der finder sted, når en kvinde bliver mor. Ligesom overgangsalderen er en betegnelse for tiden, hvor en kvinde stopper med at have menstruation, er matrescence betegnelsen for tiden, hvor en kvinde bliver mor. 

Denne betegnelse findes fordi det, ulig den generelle samfundsopfattelse, er kæmpestort at blive mor! Og ikke kun på den der “Min baby er den dejligste i verden, jeg er total lykkelig”-måde, som moderskabet alt for ofte er blevet romantiseret og negligeret til. 


Det er livsændrende at blive mor! Det påvirker en kvinde biologisk, psykologisk, og socialt. Det påvirker alle aspekter af en kvindes liv! Derfor har den overgang en betegnelse, og derfor skal du kende til den. 


Jævnfør citatet i starten, så bliver vores virkelighedsopfattelse påvirket af det sprog, som vi har til at beskrive vores virkelighed med. At have et sprog for de forandringer der finder sted, når en kvinde bliver mor, hjælper til at gøre forandringerne lettere at forstå og derfor lettere at håndtere.    


Det påvirker alle aspekter af dit liv at få et barn. Jf. billedet til indlægget. 


Du kender nok udtrykket “ammehjerne”, som bliver brugt til at sige, at kvinder der ammer er glemsomme, distræte eller noget i den stil.  For det første handler det ikke om amning. Det handler om graviditet, eller selve det at have fået et barn. En mere passende betegnelse ville være mor-hjerne. 

For det andet bliver det tit sagt med en lidt nedladende tone, som om kvinder er dummere imens de ammer. Det er simpelthen løgn. Der sker ændringer i kvinders hjerne under graviditeten og efter fødslen, som gør at nogle centre i hjernen bliver mere aktive end de tidligere har været og andre bliver nedprioriteret. Kort sagt bliver kvinder bedre og hurtigere til at aflæse andres behov og reagere hensigtsmæssigt. Det er super smart, og helt vildt vigtigt, fordi det hjælper dig med at tage vare på dit hjælpeløse barn! 


Mange nye mødre oplever, at de føler sig lidt (eller meget) ved siden af sig selv. Det er ikke underligt, når man ved, hvad der rent faktisk sker, når man får et barn MEN det er uvant - og mennesker kan generelt godt lide det der er kendt. 


At blive mor kommer til at ændre dig. Du kommer ikke tilbage til dig selv. Du kommer til gengæld til at vokse. Matrescence er en tid til udvikling. Det kommer helt naturligt, når du skal være nogens mor. At det kommer naturligt, skal ikke høres som om, at det bare kommer af sig selv. Jeg tror ikke at der er noget mor-instinkt, som bare sætter ind. At blive mor er en proces - en tilblivelse der fortsætter hele livet.


Hvis du vil dykke mere ned i emnet, kan jeg anbefale følgende bøger 

  • Mor er den klogeste - om hjernens udvikling under graviditet og barsel Af Katherine Ellison
  • Matrescence: On the Metamorphosis of Pregnancy, Childbirth and Motherhood Af Lucy Jones