Tag ejerskab over din fødsel - del 1
Jeg tror der er super meget kraft at vinde i gode fødselsoplevelser! Og jeg synes alle kvinder fortjener gode, kraftfulde fødselsoplevelser, så du starter dit nye liv som mor (til x børn), med at føle dig stærk og kompetent!
At blive mor er starten på en transformer af dimensioner, og du kan selv tage ansvar for hvordan den rejse starter, ved at tage ejerskab over din fødsel, og derved tage noget af den urkraft hjem, i stedet for at lægge den i hænderne på jordemødre og læger.
Læs mere for små tips og fifs til hvordan DU kan tage ejerskab over DIN fødsel
Allerførst må jeg heller skrive to ting:
Disclaimer no. 1: jeg siger ikke, at du selv får lov at bestemme hvordan din fødsel forløber. Jeg siger at du kan gøre meget for hvordan, du kommer til at opleve fødslen, ved at tage ejerskab over den.
Disclaimer no. 2: jeg er ikke imod jordemødre eller læger. De gør et fantastisk arbejde!
Forbered dig på fødslen gennem bøger og podcasts
Et sted at starte rejsen mod at tage ejerskab over din fødsel, er ved at læse bøger om følelser. Gode bøger der tror at, at kvinder kan føde deres børn.
Ranka Skak har skrevet sådan en bog. En tryg begyndelse handler om graviditet, fødsel og den første efterfødselstid. Den er kvindecentreret og præmissen er, at kvinder godt kan føde deres børn. Også uden at det skal sygeliggøres.
Hvis du er interesseret i andre boganbefalinger, har jeg lavet et blogindlæg med mine yndlingsbøger om graviditet og fødsel. Du finder listen ved at trykke her
Undersøg dine forestillinger og forventinger
Ofte går vi rundt med indre billeder af, hvordan noget er. Næsten lige så ofte, er vi ikke bevidste om disse billeder før vi aktivt forholder os til dem.
At tage ejerskab handler også om, at blive klar over hvad dine forventniger og forestillinger er. Og måske få dem koorigeret til virkeligheden.
Her er nogle spørgsmål du kan overveje:
Hvordan forestillinger di dig, at fødslen bliver?
Hvad bygger denne forestilling på?
Ved at blive bevidst om dine forestillinger kan du bedre tage stilling til, om de er værd at bygge forventinger på eller ej.
Måske stammer dine forestillinger om, hvordan en fødsel er mest fra amerikanske serier og film. I det tilfælde har du måske brug for at høre nogle ægte beretninger eller eller nogle (fag)bøger, for at få et mere realistisk billede af hvordan en fødsel er. Det kan også være. at du finder ud af, at dine forestillinger kommer fra at have hørt en masse forfærdelige beretninger om fødsler. I det tilfælde kan det være, at du skal opsøge nogle positive fødselsberetninger, for at få et mere positivt billede at bygge dine forventninger på.
Forestil dig din drømme fødsel
for at blive bevidst om hvad du ønsker dig
Et vigtigt skridt på vejen mod at tage ejerskab over din fødsel er, at blive bevidst om hvad du ønsker dig.
Her er en lille øvelse
Luk øjnene og forestil dig din drømmefødsel
Hvordan er stemningen?
Hvem er tilstede?
Hvordan føles det?
Hvis du kan forestille dig fødslen, kan du arbejde hen imod det, og også begynde at tage stilling til, om det er noget DU ikke ønsker.
Måske kan du ikke forestille dig noget som helst, fordi du ikke ved nok om følelser til at forestille dig noget. Så er det der du starter, med at få viden ved at læse/lytte (gode) beretninger, få faglig viden gennem litteratur eller (god) fødselsforberedelse
Lav et fødselsbrev med dine ønsker og ikke-ønsker
Et fødselsbrev hjælper dig med at bliver klar over dine ønsker og ikke-ønsker
Det kan være en måde at italesætte sætte dine ønsker, uden du behøver forklare dem under selve fødslen
En måde at tage ejerskab over din fødsel, er ved at lave et fødselsbrev (personligt foretrækker jeg fødselsmanifest - men det er nok lidt for voldsomt for nogle).
Du kan gøre det som du vil. Én måde er at skrive et brev til din jordemoder om hvilke ønsker du har til fødslen, f.eks. hvilken stemning du gerne vil have, fødestilling, måde at blive inddraget/ kommunikeret med. Du kan også skrive det til din partner. Eller bare til dig selv.
Jeg skrev et brev som jeg aldrig viste til nogen. Alligevel var det virkelig værdifuldt, fordi det hjalp mig med at blive klar over mine ønsker.
Du må gerne have ønsker til din fødsel. Det håber jeg faktisk du har!
Tag stilling til de tilbud du får
En måde at tage ejerskab over din fødsel (og graviditet) er ved aktivt at tage stilling til de tilbud, du får fra sundhedsvæsenet.
Alle undersøgelser og kontroller du bliver tilbudt er netop det, til tilbud. Der er ikke noget du absolut skal - din krop = din beslutning.
De tilbud som du vælger, at tage imod, kan du med fordel forholde til dig. Her er tre relevante spørgsmål du kan stille dig selv inden du tager imod et tilbud
Hvad ønsker du at få ud af det pågældende tilbud?
Hvordan sikre du at du får det?
Hvad vil du bruge informationerne til?
Jeg synes det er vigtigt, at ekstern kontrol ikke fjerner din tro på det du selv mærker og oplever. Det er dig, der er gravid. Du er den eneste der kan mærke hvordan det er inden i din krop, og den viden er super værdifuld!
Tal, skemaer, kurver viser kun hvordan gennemsnittet fordeler sig. Alt kan sagtens være fint, hvis om du eller din baby er over eller under en eller anden værdi.
Omvendt, så kan noget godt være galt selvom alt ser rigtigt ud.
Du kan mærke det, og det du mærker har betydning - også mere betydning end hvad et tal siger!
